torsdag den 2. januar 2014

Lille dukkehus med nyt ydre

I juleferien har jeg haft gang i et større projekt. Jeg har renoveret et lille dukkehus, som jeg fandt engang. Jeg fandt huset for ca. 10 år, og i første omgang satte jeg det i stand til min datter, så hun havde et lille hus at starte med, inden hun fik mit Lundby-dukkehus fra min barndom. Det fik nyt tag, da det var helt gennemblødt og bulet. Jeg satte tagstenstapet på taget og malede huset gult og vinduerne hvide. Desuden fik det nyt tapet indvendigt, og jeg lagde trægulvstapet på gulvene. En lidt hurtig opfriskning som kunne tåle de lidt hårde barnehænder...

Men nu er min datter 10 år og har for længst droppet dukkehusene, så nu kunne jeg så finde det lille hus frem igen. Det gjorde jeg egentlig allerede for et års tid siden. Jeg startede også på en nyrestaurering af det indvendige af huset, men det er jo møbler og dimser, der er sjovest at lave, så da tiden blev knap, blev restaureringen sat på hold. Og her i juleferien kom jeg så til at kigge på huset igen, og jeg bestemte, at nu skulle den indvendige restaurering færdiggøres. Jeg var blevet færdig i nederste etage, og startede derfor på overetagen. Det krævede nyt tapet på væggen og nyt gulv. Gulvene er lavet af kafferørepinde, der er limet fast. Det gik forbløffende hurtigt, og jeg fik mod på mere. Det blev først taget, der blev til af tungespartler/ispinde savet i små stumper og limet på taget. Derefter fik det en gang bejdse. Huset blev så malet hvidt og vinduerne mørkebrune. Jeg monterede så sten på hushjørner og rundt om døren. Stenene er lavet af stumper af æggebakker i forskellige farver. De er farvet let med lidt sort stempelsværte og limet på. Derefter har de fået en gang lak. Udskæringerne i skodderne er små hjerter, jeg har stanset ud i hvid papir og limet på. Derefter er hele skodden lakeret. Så monterede jeg små stumper af træliste som sprosser i vinduerne, og til sidst lagde jeg brun cernit i blomsterkassen og satte små blomster og blade i.

Og her er så det færdige resultat:



Og så må I hellere få lidt billeder inde fra huset, selvom der stadig mangler lidt i stuen:




 
Og til sidst billeder af huset, som det så ud, da jeg fandt det for mange år siden. De er ikke helt skarpe, da jeg havde fremkaldte billeder liggende, og dem tog jeg så et billede af igen - derfor er der lidt genskin.

 

6 kommentarer:

  1. Sikke fint det er blevet. Det må have været et kæmpe arbejde, men også et super hyggeligt arbejde. :0)

    SvarSlet
  2. Jeg har også altid været glad for at gøre dukkehuse og stuer i stand, dit er blevet rigtig sødt, og så har du jo en lille pige der kan lege med det. knus morkaren.

    SvarSlet
  3. Hvor er det blevet fint. Rigtig flot arbejde.
    mvh. Helle Skou

    SvarSlet
  4. Hvor er det blevet flot, og må há været såååå fedt at lave. Det er bare sååå fint med masser af flotte detaljer. Har engang restaureret min datters hu, da hun ville há det hjem til sine egne piger, og det desværre var i en trist forfatning efter adskillige år på loftet, men vi fik det faktisk rigtig flot igen, men ellers har jeg kun lavet helt små nissehuse godt nok, men det er super spændende.

    SvarSlet
  5. Nej hvor er det bare fedt, rigtig flot:-)

    SvarSlet
  6. Hvor er det bare blevet fint. Jeg har netop fundet helt magen til dit da du fandt det. Og bygningen er helt magen til. Tak for inspiration. Vh. Carina

    SvarSlet