onsdag den 6. juni 2012

Dukkehus som hobby


Her ser I, hvad jeg lavede i går aftes sammen med en flok skønne kvinder i miniatureklubben i Skanderborg (se klubbens hjemmeside www.miniaturedukkehus.dk).
I december 1999 købte jeg min første bog om at have dukkehus som hobby... Og i de efterfølgende 10 år har jeg arbejdet rigtig meget med den hobby. Via et dansk blad, der fandtes dengang, opdagede jeg at der var flere dukkehus-interesserede i nærheden, og jeg opsøgte dem, og sammen dannede vi miniatureklubben i Skanderborg (det var vist i 2001). Af forskellige årsager har jeg ikke været ret meget i klubben i de sidste 3 år, men i aftes kunne det endelig passe, og jeg nød det helt vildt!! Så jeg er vist ikke færdig med den hobby endnu...

Jeg startede med at finde mit gamle dukkehus frem, fra da jeg var pige. Jeg tapetserede om i det og begyndte at lave møbler og alt muligt nips til det. Hurtigt fandt jeg dog ud af, at målestoksforholdet var galt. Mit dukkehus var et i Lundby-stil, som man også kan finde i legetøjsforretninger i dag, men det var i størrelse 1:16. Men alle de bøger man kan finde om at lave møbler og ting til dukkehuset bruger størrelse 1:12. De møbler, jeg fik lavet, var altså lidt for store... Hm, hvad gør man så? Man kan faktisk købe færdige dukkehuse eller samlesæt i samler-forretninger eller hobbyforretninger i Danmark, men jeg har hele tiden haft det sådan, at det jeg har stående i mit dukkehus, skal være noget, jeg selv har lavet. Derfor var jeg selvfølgelig også nødt til at bygge mit eget dukkehus helt fra bunden. Så jeg tog i tømmerhandlen og købte nogle kæmpestore krydsfiner-plader. Desuden deltog jeg i et dukkehus-weekend-kursus under Dansk Husflid, hvor jeg kom godt i gang, og så gik der ellers mange timer med at lave huset. Dengang boede vi en 2-værelses lejlighed i Århus, og jeg omdannede stuen til værksted. Min mand mente, jeg svinede lidt for meget, men han syntes vist også, at det var ret morsomt.

I dag er huset stadig ikke helt færdigt - der er fx ingen døre i, og heller ingen dørtrin. Og det er heller ikke sikkert, det nogensinde bliver mere færdigt end det er nu. Til gengæld er det helt sikkert, at der kommer flere møbler og nips-genstande til! Det er nemlig det, der er sjovest at lave! Og hvis jeg skulle gøre det om i dag, så havde jeg helt klart købt et samlesæt, men det da skægt at jeg selv har bygget det. Jeg har iøvrigt også selv støbt tagstenene! Her er det så:



Herunder kommer lidt nærbilleder af de forskellige rum. Som udgangspunkt er ALT, hvad der er i dukkehuset, noget jeg selv har lavet. Der står dog nogle små glas og en glaskande, som jeg ikke har lavet, og der ligger også en lille kødhakker i køkkenet, som jeg heller ikke har lavet. Men ellers er resten egen-produktion. De fleste tæpper er håndbroderede med "petit point". Møblerne er lavet i enten træ eller pap og er savet ud, enten med håndkraft og løvsav eller med min elektriske miniature-rundsav.








 

Og da jeg så havde lavet alle disse ting, så var der jo godt fyldt op i dukkehuset, og så besluttede jeg mig for at lave en have også (det er den, man kan se ovenpå huset på det første billede af hele dukkehuset).


Ja, det var så den rundtur - sig til, hvis der er noget, du kunne tænke dig et nærbillede af!






5 kommentarer:

  1. Utroligt smukt og spændende dukkehus. Vildt mange små fine ting. Tænk at du kan lave det selv det hele.
    Det er da et helt utroligt arbejde der ligger der. Jeg er ikke i tvivl om at der ligger mange hyggelige timer bag.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  2. Jeg er imponeret - flot lavet :-)

    SvarSlet
  3. Hold da op, hvor er det smukt. Der skal godt nok noget
    tålmodighed til og fingersnilde waw. Virkeligt gennemført,
    så flot arbejde:)

    SvarSlet
  4. Hold da helt op Anja, jeg er vildt imponeret. Det er så fint ogvsikke mange finesser:0) tak for kigget.

    SvarSlet
  5. FAntastisk! Er meget imponeret! Tænkte aldrig over, at man selv kan lave de ting!

    SvarSlet